شکل گیری کمپانی پورشه

شرکت پورشه در سال 1931 میلادی توسط فردیناند پورشه با هدف تولید خودرو های اسپرت و لوکس تاسیس شد. شهر اشتوتگارت مقر اصلی پورشه است و اگر به لوگوی این شرکت دقت کرده باشید بالای آن اسب معروف، نام شهر اشتوتگارت – Stuttgart هک شده است. در سال 2012 میلادی شرکت بزرگ فولکس واگن اقدام به خریداری 100 درصدی سهام شرکت پورشه هلدینگ کرد. شرکت هلدینگ پورشه یکی از زیر مجموعه های این کمپانی است و وظیفه آن مدیریت بخش فروش خودرو های پورشه است. در حال حاضر بیش از 49 درصد از سهام کمپانی پورشه برای شرکت فولکس واگن آلمان است و  از سوی دیگر خانواده پورشه و خانواده پیک به صورت مشترک صاحب بقیه سهام کمپانی پورشه هستند (51 درصد). این کمپانی طبق آمار مربوط به سال 2017 میلادی دارای نزدیک به 30000 نفر پرسنل است و از این جهت یکی از بزرگترین خودرو ساز های جهان نیز است.

بهترین تعمیرگاه های پورشه - Porsche در تهران

بیشتر بخوانید : بهترین تعمیرگاه های پورشه - Porsche در تهران

همکاری پورشه و فولکس واگن

یکی از اولین پروژه های شرکت تازه تاسیس پورشه، پروژه ایی تحت عنوان فولکس واگن به معنای ماشین مردم بود. این شرکت در اواسط دهه ی سوم قرن بیستم از سوی دولت وقت آلمان نازی برای تولید نخستین خودرو فولکس واگن بود دعوت به کار شد و نتیجه آن یکی از موفق ترین خودرو های تاریخ یعنی فولکس واگن بیتل شد. بیتل از سال 1938 تا سال  2003 تولید شد. این خودرو در کشور های مختلفی همچون آلمان، استرالیا، اندونزی، آفریقای جنوبی اسمبل شده است. فری پورشه فرزند ارشد فردیناند پورشه یکی از اشخاصی است که سهم زیادی در به موفقیت رسیدن این شرکت ایفا کرده است.

دوران جوانی فری پورشه دقیقا مصادف با به قدرت رسیدن هیتلر و فراخوان اون برای بازسازی صنایع بود. در این شرایط از سوی هیتلر دعوت نامه همکاری برای فردیناند پورشه در شرکت فولکس واگن ارسال گردید و وی توانست مدیریت کارخانه های اتو یونیون و واندرر را بر عهده بگیرد. فردیناند پورشه اوایل دهه 1950 در بستر بیماری افتاد و سرانجام در سال 1951 درگذشت. پس از این اتفاق نیمی از سهام شرکت پورشه به پسرش فری و نیم دیگر به دختر وی لوییس و همسرش آنتوان پیک به ارث رسید. این کمپانی در سال با 1952 با مدل 356 به عرصه خودرو های اسپرت ورود کرد و توانست موفقیت های زیادی را بدست آورد . این موفقیت ها با مدل افسانه ایی 911 در سال 1963 تکمیل گردید.

ریشه های ارتباط دو خودرو ساز آلمانی یعنی پورشه و فولکس واگن به زمان تاسیس فولکس واگن باز می گردد و پس از تاسیس شرکت پورشه نیز، این ارتباط از طریق ارایه خدمات مهندسی این شرکت به فولکس واگن حفظ شد و در زمان تولید مدل فولکس واگن بیتل که توسط فردیناند پورشه به اوج خود رسید.

موتور های تولید شده این کمپانی به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند که عبارت هستند از

  1. موتور های تخت
  2. موتور های خطی
  3. موتور های وی شکل

از بارز ترین خودرو های این شرکت با طراحی ها می توان به مدل های نامدار پورشه ۹۱۱، ۹۶۸ و در نهایت مدل افسانه ایی کررا GT - .Carrera GT

تهیه شده توسط تیم تحریریه دنده معکوس