در این مطلب قصد داریم تاریخچه شکل گیری شرکت بزرگ بی ام و آلمان در سال های ابتدایی قرن بیستم را بیان کنیم، با ما در این مطلب همراه باشید.

بی ام و کوتاه شده ی عبارت بایِریشه موتورن وِرکه به آلمانی Bayerische Motoren Werke است. این برند در زبان فارسی بی ام وِ تلفظ می شود. بی ام و یک شرکت بزرگ خودرو ساز آلمانی است و دفتر مرکزی آن در مونیخ واقع شده است و دامنه تولیدات این شرکت در حال حاضر تنها محدود به خودرو نمی شود و موتورسیکلت نیز تولید می کند.

بی ام و

لوگو بی ام و از شکل پره های ملخ هواپیمای در حال پرواز الهام گرفته شده است. عوامل زیادی در طراحی این لوگو تأثیر داشته است که مهمترین آن ها می توان به پرچم آبی و سفید ایالت باواریا و همچنین کارخانه موتورسازی راپ که در ایالت باواریا واقع شده است اشاره کرد.

این شرکت در سال ۱۹۱۶ میلادی توسط فرانتس یوزف پوپ تاسیس شد و یک سال بعد در آپریل سال ۱۹۱۷ وقتی کارل رپ شرکت را ترک کرد اسم آن به بایریش موتورن ورکه تغییر یافت.

بیشتر بخوانید : بهترین تعمیرگاه های بی ام و - BMW در تهران

همه به اشتباه بر این باورند که اولین محصول بی ام و یک خودرو و یا یک موتور سیکلت است اما اولین محصول بی ام و یک موتور هواپیما به اسم BMW IIIa بود. این موتور به خاطر مصرف کم و کارکرد مناسب در ارتفاعات بالا معروف بود و به همین دلایل سفارشات زیادی از ارتش آلمان دریافت کرد.

 تولید موتور هواپیما در کارخانه بی ام و تا سال ۱۹۱۸ ادامه داشت و پس از آن و با پایان جنگ جهانی اول به دلیل قطع نامه ی ورسای بی ام و مجبور شد تولید موتور هواپیما را متوقف کند و روی به تولید تجهیزات کشاورزی، لوازم خانگی و ترمز قطار آورد.

در سال ۱۹۲۳ و با کمرنگ شدن محدودیت های قطع نامه ی ورسای شرکت بی ام و شروع به تولید موتور سیکلت کرد. اولین موتور سیکلت تولید شده در این شرکت مدل R32 است.

تاریخچه بی ام و

 پس از حدود ۵ سال و در سال ۱۹۲۸ این شرکت کارخانه Automobilwerk Eisenach را که از سال ۱۹۲۷ خودرو ی دیکسی ۳\۱۵ را تحت لیسانس شرکت انگلیسی آستین می ساخت، خریداری کرد و رسما وارد عرصه خودرو سازی گردید.

 اولین خودرو ی ساخت بی ام و در سال ۱۹۲۳ به اسم ۳\۲۰ با موتور ۴ سیلندر خطی توسعه یافته آستین V وارد بازار گردید. در سال ۲۰۱۵ میلادی شرکت بی ام و با تولید ۲.۲۷۹.۵۰۳ دستگاه وسیله نقلیه دوازدهمین تولید کننده بزرگ خودرو در جهان اعلام شد.

تحریریه دنده معکوس